Dr. Felix Wolter

Box: 32
Phone: +49 7531 88-5308
Room: F 521a
Email: Felix Wolter


Working Focus and Research Interests

  • Quantitative methods of empirical social research, survey methodology (especially response bias and sensitive questions in survey interviews and special questioning techniques)
  • Social inequality: education, labor market, mobility, residential preferences and residential inequality
  • Rational choice- and game theory
  • Competence measurement, IRT models
  • Other topics: Superstitious beliefs, conspiracy theories, attitude research, empirical justice research

Publications

Books and Editorial

Jann, Ben, Krumpal, Ivar, Wolter, Felix 2019: Social Desirability Bias in Surveys – Collecting and Analyzing Sensitive Data. Special Issue MDA – Methods, Data, Analyses 13 (1).

Wolter, Felix 2012: Heikle Fragen in Interviews. Eine Validierung der Randomized Response-Technik, Wiesbaden: Springer VS.

Wolter, Felix 2008: Analysen zur Erwerbslosigkeit mit Mikrozensusdaten. Ungleichheitsstrukturen und -trends, Saarbrücken: VDM-Verlag.

Boudon, Raymond 2013: Beiträge zur allgemeinen Theorie der Rationalität, Mohr Siebeck, 2013. Translated from French into German by Felix Wolter.

Journal Articles

Wolter, Felix, Cohen Raviv, Or, Mertens, Maila 2023: Discriminatory Residential Preferences in Germany – A Vignette Study. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie. doi: 10.1007/s11577-023-00906-2

Andersen, Henrik K., Mayerl, Jochen, Wolter, Felix, Junkermann, Justus 2023: Pseudo-Opinions in Online Surveys: Evidence to Recontextualize the Imputed Meaning Hypothesis. Survey Research Methods 17(2): 205–217. doi: 10.18148/srm/2023.v17i2.7943.

Wolter, Felix, Mayerl, Jochen, Andersen, Henrik K., Wieland, Theresa, Junkermann, Justus 2022: Overestimation of COVID-19 Vaccination Coverage in Population Surveys Due to Social Desirability Bias: Results of an Experimental Methods Study in Germany. Socius 8: 1–8. /

Wolter, Felix, Diekmann, Andreas 2021: False Positives and the “More-is-Better” Assumption in Sensitive Question Research: New Evidence on the Crosswise Model and the Item Count Technique. Public Opinion Quarterly 85(3): 836–863.

Diehl, Claudia, Wolter, Felix 2021: Attitudes about Containment Measures During the 2020/2021 Coronavirus Pandemic: Self-Interest, Or Broader Political Orientations? Research & Politics 8(3): 1–9.

Ehler, Ingmar, Wolter, Felix, Junkermann, Justus 2021: Sensitive Questions in Surveys: A Comprehensive Meta-Analysis of Experimental Survey Studies on the Performance of the Item Count Technique. Public Opinion Quarterly 85(1): 6–27.

Wolter, Felix 2019: A New Version of the Item Count Technique for Asking Sensitive Questions: Testing the Performance of the Person Count Technique. MDA – Methods, Data, Analyses 13(1): 169–192.

Wolter, Felix, Laier, Bastian 2014: The Effectiveness of the Item Count Technique in Eliciting Valid Answers to Sensitive Questions. An Evaluation in the Context of Self-Reported Delinquency. Survey Research Methods 8 (3): 153–168. / pdf

Wolter, Felix, Schiener, Jürgen 2014: Auf dem Weg zum „Hochschul-PISA“? Zur Messung „soziologischer Kompetenzen“. Soziale Welt 65(1): 47–73.

Preisendörfer, Peter, Wolter, Felix 2014: Who Is Telling the Truth? A Validation Study on Determinants of Response Behavior in Surveys. Public Opinion Quarterly 78(1): 126–146.

Wolter, Felix, Preisendörfer, Peter 2013: Asking Sensitive Questions: An Evaluation of the Randomized Response Technique versus Direct Questioning Using Individual Validation Data. Sociological Methods and Research 42(3): 321–353.

Skarbek-Kozietulska, Anna, Preisendörfer, Peter, Wolter, Felix 2012: Leugnen oder gestehen? Bestimmungsfaktoren wahrer Antworten in Befragungen. Zeitschrift für Soziologie 41(1): 5–23.

Schulze, Alexander, Wolter, Felix 2010: Macht der Klassenlehrer einen Unterschied? Schullaufbahnempfehlungen und Bildungschancen von Grundschülern. Die Deutsche Schule 102 1): 70–85.

Schulze, Alexander, Wolter, Felix, Unger, Rainer 2009: Bildungschancen von Grundschülern: Die Bedeutung des Klassen- und Schulkontextes am Übergang auf die Sekundarstufe I. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 61(3): 411–435.

Wolter, Felix 2009: Struktur und Dynamik der Ungleichheit von Erwerbslosigkeitsrisiken. Empirische Analysen auf Basis der Mikrozensuserhebungen 1996 bis 2004. Wirtschaft und Statistik 2009(3): 258–273.

Wolter, Felix, Schiener, Jürgen 2009: Einkommenseffekte beruflicher Weiterbildung. Empirische Analysen auf Basis des Mikrozensus-Panels. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 61(1): 90–117.

In Preparation, Working Papers or other Publications

Junkermann, Justus / Wolter, Felix / Mayerl, Jochen / Andersen, Henrik: Opinions on Fictitious Issues: Lessons from Survey Experiments on Invalid Data due to Pseudo-Opinions.

Wolter, Felix / Fückel, Sebastian: Horoskope, Wünschelruten, Homöopathie & Co. Theoretische Perspektiven und empirische Analysen zur Verbreitung von Paraglaube in West- und Ostdeutschland.

Wolter, Felix / Schiener, Jürgen / Ehler, Ingmar 2016: Competence Assessment in Higher Education. A Pilot Study on the Measurement of Competencies in Empirical Social Research Methods among University Students. KIT Working Paper Series in Sociology, Nr. 3. http://www.soziologie.kit.edu/downloads/WP_Wolter%20Schiener%20Ehler_2016.pdf .

Schulze, Alexander / Wolter, Felix / Kunze, Susanne 2011: Bildungschancen und Lernbedingungen an Mainzer Grundschulen am Übergang zur Sekundarstufe I. Projekt- und Ergebnisbericht zur Erhebung der Mainzer Grundschülerinnen und Grundschüler der 4. Klasse im Schuljahr 2010/2011, Mainz: Institut für Soziologie, Johannes Gutenberg-Universität Mainz und Dezernat für Soziales, Kinder, Jugend, Schule und Gesundheit, Landeshauptstadt Mainz.

Schulze, Alexander / Wolter, Felix 2010: Teachers' Judgements and Educational Equality: Decision-Making in the Face of Uncertainty and the Relevance of Class, School, and Teacher Characteristics.

Wolter, Felix 2008: Sensitive Questions in Surveys: An Evaluation of the Randomized-Response-Technique in Face-to-Face-Interviews.

Wolter, Felix 2004: Les Inégalités Territoriales des Chances Scolaires en France, Lyon: Université Lumière Lyon 2.

Selected Presentations and Posters

Wolter, Felix, Mentzel-Kemper, Benedict: An Alternative Idea for Assessing the Behavioral Validity of Factorial Survey Experiments: A Demonstration and Discussion Using Data on Stated and Re-vealed Housing Preferences Workshop “Analytical Sociology: Theory and Empirical Applications”, Venice, 14.11.2022.

Wolter, Felix: Surveying Sensitive Questions: Potentials and Limits of the Item Count Technique (ICT), ITACOSM Conference, Perugia, 10.10.2022.

Wolter, Felix: What Causes Residential Segregation? The Role of Taste-based Discrimination, Statistical Discrimination, and the Group-threat and Contact Hypothesis, Workshop “Analytical Sociology: Theory and Empirical Applications”, Venice, 10.11.2021.

Diehl, Claudia, Wolter, Felix: Opposition towards Covid-19 Containment Measures: Competing Self-Interests or Long-Standing Political Predispositions? 3rd Academy of Sociology Conference „Cohesive Societies?“, online, 01.10.2021.

Andersen, Henrik, Mayerl, Jochen, Wolter, Felix, Junkermann, Justus: Using Fictitious Issues to Investigate Cognitive Processes in Surveys, ESRA virtual conference 2021, 02.07.2021.

Wolter, Felix, Diekmann, Andreas: False Positives and the “More-is-Better” Assumption in Sensitive Question Research: New Evidence on the Crosswise Model and the Item Count Technique, Konferenz “Analytical Sociology: Theory and Empirical Applications”, Venice/online, 17.11.2020.

Asking Sensitive Questions: A Meta-Analysis of Experimental Survey Studies on the Performance of the Item Count Technique, Konferenz “Analytical Sociology: Theory and Empirical Applications”,
Venedig, 20.11.2019 (together with Justus Junkermann and Ingmar Ehler).

A Comprehensive Meta-Analysis of Experimental Survey Studies on the Performance of the Item Count Technique (ICT), ESRA 2019, Zagreb, 17.07.2019 (together with Ingmar Ehler and Justus Junkermann).

Einstellungen und Verhalten gegenüber geflüchteten Menschen: Ist die räumliche Distanz von Bedeutung?, Frühjahrstagung der Sektionen Methoden der empirischen Sozialforschung und Modellbildung und Simulation der DGS, Leipzig, 24.03.2018

Attitudes and Behaviour vis-à-vis Refugees: Does Spatial Distance Matter?, poster presentation, Conference „Analytical Sociology: Theory and Empirical Applications“, Venice, 20.11.2017 (together with Jürgen Schiener).

Social Inequalities of Objective and Subjective Environmental Threats: (Replicative) Results of two Surveys with Georeferenced Respondent Data, Conference „Analytical Sociology: Theory and Empirical Applications“, Venice, 22.11.2017 (together with Lucie Herold and Jürgen Schiener).

A Recent Advancement of the List Experiment for Asking Sensitive Questions: Empirical Evidence on the Performance of the Person-Count-Technique, 7th Conference of the European Survey Research Association (ESRA), Lisbon, 18.07.2017.

Neuere Weiterentwicklungen der Item-Count-Technik (ICT) zur Vermeidung von Response Bias bei „heiklen Fragen“ in Surveys, Frühjahrstagung der Sektion Methoden der empirischen Sozialforschung der Deutschen Gesellschaft für Soziologie (DGS), Mannheim, 28./29.04.2017.

Recent Advancements of the Item-Count-Technique: Results on the Potential of the Item-Sum- and the Person-Count-Technique, Conference „Rational Choice Sociology: Theory and Empirical Applications“, Venice, 24.11.2016 (together with Lucie Herold and Sina Lente).

Determinanten des Antwortverhaltens in Survey-Interviews: Meinungsäußerungen zu fiktiven Dingen. Forschungskolloquium des Instituts für Soziologie der Universität Bern, Bern, 16.03.2016. English title: Determinants of Response Behavior in Survey-Interviews: Answers on Fictitious Issues.

Horoskope, Wünschelruten, Homöopathie & Co. Theoretische Perspektiven und empirische Analysen zur sozialstrukturellen Verortung von Paraglaube und Parawissenschaft in Deutschland. Frühjahrstagung der DGS-Sektion „Soziale Ungleichheit und Sozialstrukturanalyse“, Mainz, 25.02.2016 (together with Sebastian Fückel). English title: Horoscopes, Witching Sticks, Homeopathy and Co. Theoretical Perspectives and Empirical Analyses on the Social Structure of Superstition and Parascience in Germany.

Determinanten von „Misreporting“ in Survey-Interviews: Meinungsäußerungen zu fiktiven Dingen, Konferenz „Rational Choice Sociology: Theory and Empirical Applications“, Venedig, 17.11.2015. English title: Determinants of Response Behavior in Survey-Interviews: Answers on Fictitious Issues.

Wolter, Felix 2015: The Effectiveness of the Item Sum Technique in Eliciting Valid Answers to the Income Question and Self-Reported Alcohol Consumption, 6th Conference of the European Survey Research Association (ESRA), Reykjavik, Juli 2015.

Wolter, Felix / Schiener, Jürgen 2014: Möglichkeiten und Grenzen einer Kompetenzdiagnostik in der Soziologie: Ergebnisse einer Piloterhebung zur Messung von Kompetenzen in Methoden der empirischen Sozialforschung, Conference "Rational Choice Sociology: Theory and Empirical Applications", Venice, 11.11.2014

Wolter, Felix / Schiener, Jürgen 2014: Möglichkeiten und Grenzen einer Kompetenzdiagnostik in der Soziologie: Ergebnisse und Erkenntnisse zweier Pilotstudien, ISS Research Seminar, Universität zu Köln, 02.07.2014

Wolter, Felix 2014: Book presentation: Beiträge zur allgemeinen Theorie der Rationalität, written by Raymond Boudon and translated from French to German by Felix Wolter, Tübingen: Mohr Siebeck (EdG 146), Conference "The Legacy of Ramond Boudon", Zürich, 30.05.2014.

Wolter, Felix / Schiener, Jürgen 2014: Zur Messung von fachlichen und methodischen Kompetenzen in der Soziologie-Poster zur 2. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt am Main, 03.03.2014.

Schiener, Jürgen / Wolter, Felix 2014: Einflussfaktoren beruflicher Weiterbildung: Individuelles und/oder betriebliches Qualifikationsniveau? Poster zur 6. Konferenz für Sozial- und Wirtschaftsdaten, Berlin, 20./21.02.2014

Wolter, Felix / Schiener, Jürgen 2013: Zur Validierung sozialwissenschaftlicher Kompetenzen, Forschungskolloquium Wirtschaftspädagogik, Johannes Gutenberg-Universität Mainz, 21.01.2014.

Wolter, Felix / Schiener, Jürgen 2013: „Hochschul-PISA“ in der Soziologie? Zur Messung „soziologischer Kompetenzen“, Konferenz „Rational Choice Sociology: Theory and Empirical Applications“, Venice, 19.11.2013.