Dr. Anna Marczuk

Room G313

Phone +49 7531 88 4087

Research Interests

  • Sociology of Education
  • Sociology of the Labor Market
  • Comparative research
  • Quantitative methods

CV detailed

Publications

Helbig, M., Marczuk, A. (in press): Der Einfluss der innerschulischen Peer-Group auf die individuelle Studienentscheidung. [The influence of the peer group on the individual decision to study]. Journal of Educational Research Online (JERO).

Marczuk, A. (2021): Is Higher Education Really Higher and Secondary Education Merely Secondary? The Transition from Higher and Vocational Education to Work from an International Perspective. Doctoral thesis, Leibniz University Hannover. https://www.repo.uni-hannover.de/handle/123456789/11427

Lörz, M., Zimmer, L., Marczuk, A. (2021): Studieren in Deutschland zu Zeiten der Corona-
Pandemie: Fachspezifische Besonderheiten des digitalen Studiums [Studying in Germany during the Corona-Pandemic: Field specific challenges of digital learning]. In: I. Neiske, J. Osthushenrich, N. Schaper, U. Trier, N. Vöing (Ed): Hochschullehre auf Abstand. Transcript-Verlag, Bielefeld.

Zimmer, L., Lörz, M., Marczuk, A. (2021): Studieren unter Corona-Bedingungen: Vulnerable
Studierendengruppen im Fokus. Welche Unterschiede zeigen sich im Stressempfinden vulnerabler Studierendengruppen? [Studying under corona conditions: What explains the higher stress perceptions of vulnerable student groups?]

DZHW Brief 02|2021. Hannover: DZHW. doi.org/10.34878/2021.02.dzhw_brief

Marczuk, A., Multrus, F., & Lörz, M. (2021): Die Studiensituation in der Corona-Pandemie. Auswirkungen der Digitalisierung auf die Lern- und Kontaktsituation von Studierenden [The study situation in the Corona-Pandemic. Effects of digitization on the learning and contact situation of students].

DZHW Brief 01|2021. Hannover: DZHW. doi.org/10.34878/2021.01.dzhw_brief

Lörz, M., Marczuk, A., Zimmer, L., Multrus, F., & Buchholz, S. (2020): Studieren unter Corona-Bedingungen: Studierende bewerten das erste Digitalsemester [Studying under Corona conditions: Students evaluate the first digital semester].

DZHW Brief 5|2020. Hannover: DZHW. doi.org/10.34878/2020.05.dzhw_brief

Marcel Helbig, S. Jähnen, A. Marczuk (2017): Eine Frage des Wohnorts. Zur Bedeutung der räumlichen Nähe von Hochschulen für die Studienentscheidung in Deutschland.  [A matter of residence: How geographical proximity to a higher education institution affects university choice in Germany.] Zeitschrift für Soziologie; 46(1): 55–70.

Anna Marczuk, M. Lörz, M. Helbig, S. Jähnen (2015): Wer will studieren, wer nicht und warum? Individuelle und kontextuelle Einflussfaktoren beim Übergang ins Studium. [Who wants to go to university, who doesn't, and why?]  Individual and contextual factors affecting the transition into higher education. Theorie und Praxis der sozialen Arbeit, 66: 286-296.

Marcel Helbig, S. Jähnen, A. Marczuk (2015): Bundesländerunterschiede bei der Studienaufnahme. [Differences in higher education entrance rates between the German states.]  WZB  Discussion Paper  P  2015-002. http://bibliothek.wzb.eu/pdf/2015/p15-001.pdf

Marcel Helbig, T. Baier, A. Marczuk, K. Rothe, B. Edelstein (2011): „…und warum studierst du dann nicht?" Bundesländerspezifische Unterschiede des Studienaufnahmeverhaltens von Studienberechtigten in Deutschland. [„… so why don't you go to university, then?" State-specific differences in higher education enrollment patterns among students with a university entrance diploma in Germeny. ] WZB Discussion Paper P 2011–002. http://bibliothek.wzb.eu/pdf/2011/p11-002.pdf

 Marcel Helbig, T. Baier, A. Marczuk, K. Rothe (2011): Studienaufnahmeverhalten von Studienberechtigten im Bundesländervergleich. Expertise des Projekts Studienberechtigte und Studienanfänger in NRW: Entwicklungen und Herausforderungen 2000 - 2010. [University enrollment patterns of German high school graduates compared by state. Expertise on the project "High school graduates and first-year students in NRW: Developments and challenges 2000-2010".] Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung. Berlin, 2011.

Scientific Career

03/2018 – today
Researcher of the Research Group on Higher Education, University of Konstanz

10/2017 – 01/2018
Researcher at the Institute of Sociology, Friedrich-Schiller-University Jena

01/2017 – 02/2018
Visiting Scholar at the Department of Sociology and Social Research, University of Trento (Italien). Supervisor: Prof. Stefani Scherer

11/2016–12/2016
Visiting Scholar at MZES: Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung, University Mannheim. Supervisor: Prof. Irena Kogan

04/2014–11/2014
Researcher of the project group at the President, "Differences in higher education entrance rates between the German states", Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB)

10/2012 – 09/2017
Researcher at the Institute of Sociology, Leibniz University Hannover

09/2011–09/2012
Researcher of the project group "National Educational Panel Study: Vocational Education and Lifelong Learning", Stage 8 "Adult Education and Lifelong Learning" Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB)

04/2011–11/2011
Researcher of the project group at the President "Study-entitled and first-year university students in North-Rhine/Westphalia: Developments and challenges 2000-2010", Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB)

2008–2011
Student assistant in several research projects at Freie Universität Berlin and at Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB)

Academic Career

07/2019
Defense of the Dissertation

02/2018
Research Scholarship of the Leibniz Center for Science and Society (LCSS)

10/2016 – 04/2019
Member of the Graduate School „Wissenschaft und Gesellschaft“ at the Leibniz Center for Science and Society (LCSS)

04/2013 – 04/2019
PhD fellow at the Leibniz University Hannover

10/2003–03/2011
Studies in Economics at Freie Universität Berlin and University de Barcelona