Dr. Anne Gresser

Research Interests 

  • Migration and integration processes
  • Educational Inequality
  • Language acquisition and bilingualism

Publications

Diehl, C. & Gresser, A. (2017). Polnische Neuzuwanderer in Deutschland. Geographische Rundschau, 3, 12-16.

Gresser, A. (2016). Ethnische Ungleichheiten im politischen Wissen: Politische Lernprozesse türkischstämmiger Jugendlicher in Deutschland. Wiesbaden: VS Verlag.

Diehl, C., Gresser, A., & Schacht, D. (2014). Does Gender-matching in Personal Interviews with Migrants Decrease Refusal Rates? NORFACE Research Programme on Migration (Hrsg.), Migration: Paths of Exploration (14-16). NORFACE Compact series, Spring 2014. (open access: www.norface-migration.org/pages.php)

Schnurr, S., Gresser, A. & Reinders, H. (2013). Schulische Zielsetzungen zur Integration von Kindern mit Migrationshintergrund im Vergleich zwischen Ganztags- und Halbtagsschule. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 8(1), 7-22.

Reinders, H., Gogolin, I., Gresser, A., Schnurr, S., Böhmer, J. & Bremm, N. (2011). Ganztagsschulbesuch und Integration von Kindern mit Migrationshintergrund im Primarbereich: Erste Näherungen an empirische Befunde einer vergleichenden Untersuchung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Sonderheft 15, 163-184.

Reinders, H., Gniewosz, B., Gresser, A. & Schnurr, S. (2011). Erfassung interkultureller Kompetenzen bei Kindern und Jugendlichen: Das Würzburger Interkulturelle Kompetenz-Inventar (WIKI-KJ). Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 05(4), 429-452. 

Reinders, H., Schnurr, S. & Gresser, A. (2011). Interethnische Kontakte und Freundschaften bei Erstklässlern: Schulische und individuelle Entstehungsbedingungen. Zeitschrift für Grundschulforschung, 05(1), 47-62. 

Reinders, H., Gresser, A. & Schnurr, S. (2010). Interethnische Freundschaften bei Kindern. Hammes-Di Bernardo, E. & Speck-Hamdan, A. (Hrsg.), Kinder brauchen Kinder. Gleichaltrige-Gruppe-Gemeinschaft (112-122). Weimar: Verlag Das Netz.

Research and Method Reports

Gresser, A. & Schacht, D. (2015). SCIP Survey: Methodological Report. Konstanz: Universität Konstanz. (doi:10.4232/1.12341)

Gresser, A., Schnurr, S. & Reinders, H. (2011). Ganztagsschule und Integration von Migranten. Skalendokumentation. Schriftenreihe Empirische Bildungsforschung, Band 18. Würzburg: Universität Würzburg. (open access: urn:nbn:de:bvb:20-opus-55065)

Reinders, H., Gresser, A. & Schnurr, S. (2011). Migration und Wissen. Zwischenbericht des Projekts „Sozialkapitaltransfer in interethnischen Beziehungen“. Schriftenreihe Empirische Bildungsforschung, Band 17. Würzburg: Universität Würzburg. (open access: urn:nbn:de:bvb:20-opus-55055)

Reinders, H., Gogolin, I., Van Deth, J. W., Böhmer, J., Bremm, N., Gresser, A. & Schnurr, S. (2011). Ganztagsschule und Integration von Migranten. Abschlussbericht an das BMBF. Schriftenreihe Empirische Bildungsforschung, Band 15. Würzburg: Universität Würzburg. (open access: urn:nbn:de:bvb:20-opus-54989)

Gresser, A., Pohl, K., Corvacho del Toro, I., Greb, K. & Faust, G. (2011). Modul 2: Deutsch. Lipowsky, F. & Faust, G. & Greb, K. (Hrsg.), Dokumentation der Erhebungsinstrumente des Projektes "Persönlichkeits- und Lernentwicklung von Grundschulkindern" (PERLE) - Teil 1. Karina Greb, Sebastian Poloczek, Frank Lipowsky, Gabriele Faust: PERLE-Instrumente: Schüler, Lehrer, Eltern (Messzeitpunkt 1) (2. Auflage, 34-40). Materialien zur Bildungsforschung Bd.23/1. Frankfurt am Main: GFPF. (open access: www.pedocs.de/volltexte/2012/3127/pdf/MatBild_Bd23_1_D_A.pdf)

Projects

Since 2017:

Involved in the MIFARE Project "Migrants' Welfare State Attitudes" (NORFACE-Projekt)

Contribution to former projects in the research group:

2014–2017

"Advancing the European Multilingual Experience" (AThEME, a EU-Project)

2013–2014

"Causes and Consequences of early Socio-Cultural Integration Processes among New Immigrants in Europe“ (SCIP, a NORFACE-Project)

Courses

Current Courses (ZEuS)

Courses until summer term 2017 (LSF)

Scientific Career

05/2016

PhD in Social Science, University of Wuerzburg

Since 2013

Research and Teaching Associate at the Department of Microsociology, University of Konstanz

2008–2012

Research Associate at the Chair for Empirical Educational Research, University of Wuerzburg

2007–2008

Research Associate at the Chair of Pedagogy and Didactic of Primary Education, University of Bamberg

2007

Diploma in Sociology, University of Bamberg